Blogs : Technologie - 21ste eeuw - Vacature - hospitality - Speelgoed -
Table of Contents
Ieder kanaal heeft zo zijn voor- en nadelen: Dit is een officiële dealer van een bepaald automerk. Auto verkopen? Wij betalen direct!. Je betaalt hier vaak wat meer, maar krijgt doorgaans ook meer zekerheid. Merkdealers zijn betrouwbaar en leveren goede auto's, meestal van het eigen merk (al verkopen ze tegenwoordig ook wel andere merken). Voordeel is dat de auto vaak is nagekeken volgens fabrieksnormen en je fabrieks- of dealergarantie kunt krijgen
Universeel autobedrijf / garage Dit zijn garages die verschillende merken verkopen. De prijzen zijn vaak scherp en de auto's goed. Omdat ze een eigen werkplaats hebben, is de auto meestal nagekeken en onderhouden. Ze hanteren vaak een meeneemprijs (de kale prijs zonder extra's), waarop meestal niet of nauwelijks te onderhandelen valt.
Groot voordeel van zo'n garage is dat reparaties ter plekke uitgevoerd kunnen worden en men vaak een garantie van 6 maanden aanbiedt bij wat duurdere auto's (Auto verkopen met defect remsysteem). Dit is een handelaar die auto's inkoopt en verkoopt zonder eigen werkplaats. De kwaliteit kan variëren. Niet elke handelaar controleert de auto technisch grondig, dus er kunnen onbekende gebreken zijn
Je kunt proberen te praten over verhelpen van gebreken of een nieuwe APK, maar reken er niet te veel op. Vraag vooral of de auto al technisch is nagelopen en welke eventuele reparaties te verwachten zijn. Een betrouwbare handelaar zal hier eerlijk over zijn; als koper heb je immers ook een onderzoeksplicht.
Let op: een handelaar kan ook auto's "in bemiddeling" verkopen voor particulieren – in zo'n geval gelden niet de consumentrechten zoals bij een bedrijf. Particulier (onderling verkoop) Rechtstreeks kopen van de vorige eigenaar via Marktplaats, Autoscout e (Bedrijfswagen verkopen aan opkoper).d. kan voordelig zijn: de vraagprijs ligt vaak lager omdat er geen bedrijfsmarges of garantie bij zitten
Controleer de verkoper zo goed mogelijk (bestaat het adres, klopt het verhaal bij de auto?) (Leasewagen opkoper). Besef dat koop tussen particulieren niet valt onder de consumentenwetgeving, dus geen wettelijke garantie/conformiteit. Onderhandelen over de prijs kan vaak wel, maar er is geen sprake van nazorg of reparaties achteraf – gekocht is gekocht
Zo worden alle auto's onafhankelijk gekeurd en met alle gebreken in beeld gebracht. Je bestelt de auto online en krijgt hem aan huis geleverd, vaak met een bedenktijd/geld-terug-garantie zodat je de auto kunt uitproberen - Auto verkopen met oververhitting. Betalen gebeurt veilig via een derdenrekening – het geld gaat pas naar de verkoper als jij de auto daadwerkelijk accepteert
Nadeel kan zijn dat je vooraf niet fysiek kunt proefrijden (al kun je na aflevering bij ontevredenheid retourneren) (Waar kan ik mijn auto met schade kwijt?). Het concept is nog nieuw, dus niet iedereen voelt zich er direct prettig bij. Mocht je online willen kopen, check dan wel of de aanbieder een keurmerk heeft en lees ervaringen van andere klanten
Een snelle Google-zoekopdracht naar de verkoper kan nuttige informatie opleveren (Ram opkoper). Vertrouw je het niet, loop dan weg – er zijn genoeg andere auto's te koop. Zodra je een interessante occasion op het oog hebt, is het tijd om de auto grondig te controleren voordat je tot koop overgaat. Laat je niet verblinden door een glimmende lak of een mooi verhaal van de verkoper, maar controleer zowel de technische staat van de auto als de bijbehorende documenten
Loop systematisch om de auto en let op het volgende: Controleer of de kilometerstand logisch oogt en overeenkomt met wat in de advertentie staat (Auto verkopen met directe betaling). Een veel te lage stand voor de leeftijd kan duiden op terugdraaien. Vraag ook of er een NAP-tellerrapport is of doe zelf een RDW-kentekencheck om te zien of de kilometerhistorie consistent is
Kijk onderaan de portieren, dorpels en wielkasten, en sla eventuele rubberen strips of matten eens op om naar verborgen roestplekken te speuren. Let op verschillen in lakkleur of glans tussen panelen – zit er kleurverschil, dan kan dat wijzen op overgespoten (gerepareerde) schade. Controleer ook of alle deuren, motorkap en kofferklep goed sluiten en of de kieren gelijkmatig zijn.
Vooral in het zichtveld van de bestuurder mag geen scheur of ster zitten. Auto verkopen via Marktplaats of opkoper?. Controleer of alle koplampen, achterlichten, knipperlichten, remlichten en kentekenverlichting werken en vrij zijn van schade of vocht. Vraag iemand om te helpen bij het testen: laat de ander remmen en de verlichting bedienen terwijl jij rond de auto loopt
De slijtage-indicator in de groef mag nog niet bereikt zijn. Ongelijkmatige slijtage (bijv. buitenkant meer versleten dan binnenkant) kan wijzen op een slecht uitgelijnde ophanging. Controleer op beschadigingen: geen uitstulpingen, scheurtjes, spijkers of andere objecten in het loopvlak. Vergeet ook het reservewiel (of thuiskomertje) en de krik niet te bekijken, als die aanwezig zijn.
Vloeistofniveaus moeten op peil zijn: check de oliepeilstok (olie tussen min en max, olie ziet er niet helemaal zwart en verbrand uit). Tips om niet opgelicht te worden bij autoverkoop. Kijk in het reservoir van de koelvloeistof en remvloeistof of die op niveau zijn. Kijk ook rond het motorblok en onder de auto of er olielekkages zijn – plassen of sporen van olie duiden op lekkende keerringen of pakkingen, wat reparatie kan vereisen
Controleer ook of de autosleutels compleet zijn en allemaal passen/werken – een nieuwe sleutel bijmaken kan prijzig zijn, zeker bij moderne autosleutels. Kijk, indien mogelijk, even onder de auto of je iets opvallends ziet (overmatige roest bijvoorbeeld aan dorpels of chassisbalken bij oudere auto's). Voel of de remschijven een opstaande rand hebben (slijtage) en of er genoeg remblok over is zichtbaar.
Naast de fysieke staat is de historie van de auto minstens zo belangrijk - Auto verkopen via opkoper platform. Laat de verkoper de volgende documenten zien en controleer ze: Onderhoudsboekje en onderhoudshistorie Vraag expliciet naar het onderhoudsboekje of -historie. Idealiter is de auto keurig volgens schema onderhouden en zijn alle beurten afgestempeld. Een auto heeft normaal gesproken jaarlijks onderhoud nodig; een 10 jaar oude auto zou dus pakweg 10 stempels moeten hebben (tenzij langere intervallen gelden)
Denk aan de distributieriem: is die al eens vervangen en zo ja, wanneer komt de volgende vervanging? Dit staat vaak in het boekje of op een sticker onder de motorkap. Distributieriem-vervanging kan duur uitvallen, dus als het bijna zover is, kun je dat meenemen in de prijsbespreking. Als er geen of een onvolledig onderhoudsverleden is, wees dan extra op je hoede: "Geen historie betekent een groter risico." Overweeg in zo'n geval een onafhankelijke aankoopkeuring.
Hiermee kun je veel info achterhalen: aantal vorige eigenaren, datum eerste toelating, of de auto als import geregistreerd staat, of er mogelijk als gestolen gesignaleerd is, enz - Opkoper of particulier – wat is veiliger?. Bovendien kun je de APK-vervaldatum zien en of de auto WAM-verzekerd is (relevant als je een proefrit gaat maken). SsangYong opkoper. Een kentekencheck laat ook vaak zien of de kilometerstand logisch is of niet (voor Nederlandse auto's geeft de RDW "Logisch" of "Onlogisch" aan; bij importauto's staat er "Geen oordeel")
Indien beschikbaar, controleer het officiële tellerrapport op oplopende kilometerregistraties. Geen tellerrapport bij een Nederlandse auto is verdacht, tenzij de auto ouder is (voor 199x) of heel lang van één eigenaar geweest die weinig reed. Bij importauto's is zo'n rapport vaak niet aanwezig; dan moet je op onderhoudsstempels en je eigen inschatting afgaan.
Vraag het de verkoper direct: "Heeft deze auto in het verleden schade gehad of is er iets gerepareerd?" Kijk daarbij naar zijn reactie; een eerlijke verkoper zal open zijn - Auto verkopen via offerte aanvraag. Je kunt ook via diensten als het RDW-voertuigrapport of commerciële partijen proberen inzicht te krijgen in eventuele geregistreerde schade. Realiseer je echter dat lichte schade vaak niet geregistreerd staat en geïmporteerde auto's een onbekend schadeverleden kunnen hebben
Controleer of alle originele papieren aanwezig zijn: het kentekenbewijs (tegenwoordig een kentekencard plus tenaamstellingscode) en bijbehorende APK-keuringsrapporten. Vraag naar het vrijwaringsbewijs zodra je de auto koopt (daarmee toont de verkoper aan dat de auto niet meer op zijn naam staat) (Wat doet de opkoper met je oude auto?). Als er nog accessoires bij horen (tweede set sleutels, boekjes, navigatie-cd's, code-kaarten voor radio, etc.), zorg dat je die krijgt of laat het noteren als ze ontbreken
Wees kritisch op de buitenkant én het interieur. Ga na of alle uitrusting werkt, of er zich tijdens het rijden geen problemen voordoen en of er niets essentieels ontbreekt. Vraag desnoods meerdere keren door; een goede verkoper zal begrip hebben voor je grondigheid. Voel je vooral niet bezwaard om iemand mee te nemen die meer van auto's weet – twee paar ogen zien meer dan één en kunnen elkaar aanvullen.
Liever een keer te veel controleren, dan achteraf spijt! Een proefrit maken is cruciaal bij de aanschaf van een gebruikte auto. Laat je niet overhalen tot een koop zonder te rijden – hoe mooi de auto er ook uitziet - Peugeot schadeauto inkoop. Xpeng opkoper. Sta erop dat je een uitgebreide proefrit mag maken, bij voorkeur een minuut of 30 en op verschillende soorten wegen
Ga nooit een koopcontract tekenen vóórdat je een proefrit hebt gemaakt. Sommige verkopers (bij hoge vraag) proberen dit wel eens af te dwingen, maar doe het niet – eerst zelf rijden! Zorg ook dat de auto voor de proefrit verzekerd is en een geldige APK heeft. Auto opkoper Utrecht. Bij een autobedrijf is dit meestal geregeld (ze zetten dan hun handelaarskenteken op de auto, de bekende groene platen)
Je kunt online via de RDW checken of het voertuig WAM-verzekerd is en wat de APK-vervaldatum is. Zo niet, bespreek dan dat de verkoper dit regelt, of laat de proefrit achterwege (te gevaarlijk/onverstandig). Rij de auto zowel in de stad (drempels, bochten, stop-and-go) als op een 80- of snelweg (hogere snelheid) om een goed beeld te krijgen.
Alle waarschuwingslampjes op het dashboard moeten uitgaan nadat de motor loopt. Blijft er iets branden, vraag waarom. Luister bij stationair draaien: loopt de motor gelijkmatig en zonder rare bijgeluiden? Een lichte tik bij koude start kan normaal zijn, maar hevig ratelen of bonken is fout - Oude auto verkopen aan opkoper. Trek rustig op en let op hoe de motor reageert: komt de auto vlot van zijn plek of houdt hij in? Test ook bij verschillende toerentallen
De bak moet soepel schakelen, zonder gekraak of gehaper. Voel bij een handbak waar het aangrijpingspunt van de koppeling zit: idealiter ongeveer halverwege de pedaalslag. Als de koppeling pas helemaal bovenin pakt, kan dat duiden op slijtage. Trap op een rustige weg vanuit lage toeren het gaspedaal in een hoge versnelling in: als de motor toert zonder dat de auto versnelt (koppeling slipt), is de koppeling versleten.
Geef op een rustige weg even kort wat stevig gas en laat dan het stuur los (hou handen er vlakbij!); de auto zou rechtuit moeten blijven gaan. Trillingen bij bepaalde snelheden (bijv (Auto verkopen aan exportbedrijf). trillen in het stuur rond 100 km/u) kunnen op onbalans in de wielen wijzen. Rijd over een verkeersdrempel of hobbelige weg om de vering/demping te testen: de auto moet niet nadansen als een stuiterbal
Maak ook scherpe bochten op een parkeerplaats: bijgeluiden (klik-klik geluid) in bochten wijzen op versleten homokineten (voorwielaandrijving) - BYD opkoper. Het stuur moet licht en precies aanvoelen, zonder trillingen. Voel bij stilstaan eens met draaiende motor of het stuur soepel van links naar rechts gaat (bekijk de banden, of ze zonder schokken meedraaien)
Laat je niet opjagen; een verkoper die serieus is, zal begrijpen dat jij zorgvuldig wil testen. Heb je de juiste auto gevonden en bevalt de proefrit? Dan komt het spannende deel: de onderhandelingen (De voordelen van een lokale auto opkoper). Realistisch gezien is de ruimte om af te dingen tegenwoordig soms beperkt – door de grote vraag naar occasions zijn populaire modellen vaak snel weg, en hanteren veel verkopers vaste prijzen
Toch geldt: proberen kan altijd! Voordat je gaat onderhandelen, onderzoek wat een redelijke prijs is voor de betreffende auto. Check bijvoorbeeld online koerslijsten of vergelijkbare bronnen om de dagwaarde te kennen. Als je inruilauto hebt, zoek dan ook daarvan de inkoopwaarde op zodat je weet wat je minimaal daarvoor kunt krijgen.
Start het gesprek met de verkoper over de prijs op basis van je bevindingen. Heb je tijdens de proefrit of controle punten ontdekt (bijv (Auto verkopen met niet startende motor). banden aan vervanging toe, onderhoud achterstallig, kleine schades), gebruik die als argumenten om de prijs te herzien of om extra's inbegrepen te krijgen. Soms is korting in geld lastig, maar wil de verkoper wel tegemoetkomen door bijvoorbeeld een beurt, nieuwe APK, set nieuwe banden of extra garantie zonder meerprijs te leveren – dat is ook wat waard
Navigation
Latest Posts
Auto Opkoper Export In België En Nederland
De Goedkoopste Manier Om Van Je Auto Af Te Komen
Auto Verkopen Met Defect Abs Systeem


